Изисквания за есенно шофиране

Съвети за шофиране през есента

Есента е сезон, в който са характерни температурни колебания, дъжд, мъгла и дори сняг. Нощите са по-дълги, което е предпоставка за инциденти. Подбрали сме някой важни неща, на които да обърнете внимание и съвети как да се подготвите за есента.

Светлини

Предни, задни, аварийни светлини и фарове за мъгла

Освен, че е опасно за вас и за останалите участници в движението, липсата на изправни светлини може да Ви донесе глоба. Погрижете се всички светлини на автомобила работят нормално.

Подгряване на задното стъкло

Проверете дали подгряването на задното стъкло е изправно. Защото би била доста неприятна изненада, ако установите, че не работи точно, когато Ви е най-необходимо.

Гуми

Когато температурите паднат до 5º-7º е нужно да се погрижите за смяна на вашите летни гуми със зимни. Опасно е да се кара с летни гуми през зимата, защото те нямат добро сцепление с настилката.
Имайте предвид, че когато гумите са по-стари от 4 години, те също трябва да се подменят с нови, защото губят своята ефективност. Друго важно нещо свързано с гумите е тяхното налягане. Винаги го проверявайте, когато тръгвате на дълъг път. Сезонните или височинни промени повишават или намаляват налягането (на всеки 10°С промяна в температурата налягането се променя с около 0,07 атм).
Информация за правилното налягане на гумите може да бъде намерена в упътването към автомобила или върху етикета, залепен върху вратата, колоната, жабката или капака на резервоара. Не забравяйте да проверите резервната гума в случай на смяна!

Чистачки

Уверете се, че чистачките Ви почистват добре и не замазват предното/задното стъкло. Ако това се случи, значи е време да ги подмените с нови. За да се запазят по-дълго е добре регулярно да ги почиствате с мек памучен, напоен в алкохол парцал.

Проверка и смяна на масло

Автомобилите разполагат с индикатор за нивото на маслото, но е добре и регулярно да се проверява. Проверката се прави при изстинал двигател и паркиране на автомобила на равна повърхност. Необходимо е да се забърше измервателната пръчка и отново да се постави. Това се прави с цел точност при установяване на нивото на маслото. Ако то е под минимума трябва да се долее до нужните нива. Смяната на маслото се извършва през определени периоди или изминати километри. Затова е необходимо стриктно да следите графика за неговата смяна. За по-дълъг живот на маслото и запазване на неговите качества Ви съветваме да избягвате агресивното шофиране и честите пътувания на къси разстояния.

Проверка под капака

Проверката на състоянието на автомобила под капака би могла да Ви помогне да установите видимите неизправности като: течове, пукнатини, клеми, ремък и др. В случай, че не забелязвате проблем, но действително има такъв, Ви съветваме да се обърнете съм механик.

Акумулатор

Студеното време е предпоставка двигателя трудно да запали. Затова е добре да подсигурите вашия акумулатор, погрижете се той да бъде зареден, когато температурите паднат. Уверете се, че знаете как се сваля/ поставя акумулатора. Имайте предвид, че животът на един акумулатор е около 5 години. Бъдете подготвени да го замените, когато моментът настъпи. Ето някой съвети как да запазите живота на акумулатора по-дълго:

  • Избягвайте да оставяте включени светлините, радиото или парното, когато автомобила не е запален, защото тогава консумацията на ток е значително по-голяма.

Антифриз

Антифризът е течност, поддържаща постоянна температурата на двигателя в границите между 90º и 92º. Това е изискване за нормалното му функциониране. Въпреки, че може да се добави вода вместо антифриз, това не се препоръчва по 2 причини.

  1. Съвременните автомобили не се произвеждат само от желязо и стомана, а и от друг вид сплави. Именно тези други сплави биха могли да се повредят от водата. Защото за разлика от антифриза, водата няма антикорозионни вещества, който да предпазват.
  2. Втората причина да се използва антифриз наличието на химикал в него, който не му позволява да замръзва при ниски температури.

За да се налее/долее антифриз е необходимо двигателя да е студен. Проверете дали няма наличие на ръжда и дали цвета на течността е нормална (зелена, розова или жълта). Специалистите препоръчват да се сменя на всеки 2 години.